abhadiamonds.com
Horváth-Hegyi Villő – diák, Szentendre Nagyon szeretek énekelni. Kedvenc énekem az Erős vár a mi Istenünk. Mi istentisztelet előtt és hittanórán is így köszöntjük egymást. A hittanórákon Jézus életéről és csodáiról tanulunk. Jézus feltámadása a kedvenc bibliai történetem. Tudom, hogy ő a bűneinket magára vette, megbocsátott nekünk, és esélyt adott rá, hogy feljuthatunk a mennybe. Ezt azért tette, mert nagyon szeret minket. A szentendrei Szent András Katolikus Általános Iskolában tanulok, az evangélikus hittanórákat édesapám tartja. Evangélikusként mi nem szoktunk keresztet vetni, és Jézust imádjuk és nem Máriát. Adventi reggeleken lehetett az iskolámmal rorátéra járni, de a mi templomunkban is tartottunk hasonló alkalmakat. Ez hasonlít az istentiszteletre, de rövidebb. Ezeken az alkalmakon olyan énekeket éneklünk, melyeket csak nagyon ritkán hallani, így ezeket is meg tudom tanulni. A Láthatóan evangélikus sorozat facebook oldala.
A kétely, összezavarodottság biztos hitté alakul bennük. Ezért volt szükség az útra, Jézus ezért nem zárta rövidre ezt a történetet, hanem együtt haladt a tanítványokkal, az ő tempójukban, és kísérte őket Emmausig. Isidor Baumgartner Pásztorálpszichológia című művében ennél sokkal részletesebben és mélyebben kifejti az emmausi út lelkigondozói aspektusát. A lényeg, a kísérés, azonban ebben a pár sorban is megragadható. Jézus emberekkel való kommunikációja a legtöbb esetben nem direkt volt. Nem egyértelműen megmondta, mi fekete és fehér, miben, illetve kiben kell hinni. Jézus példázatokat használt, a beszélgetéseiben elvárta, hogy a beszélgetőpartner dolgozzon önmagával, küzdjön a válaszért, a megoldásért. Arra ösztönzött, hogy a másik maga jöjjön rá a megoldásra, illetve hagyta, hogy a saját tempójában haladjon, nem sürgette, siettette. A segítő beszélgetés, lelkigondozás lényege ebben a jézusi magatartásban, kommunikációban rejlik. Nem megoldást kínálok a másiknak, nem megmondom neki, mire van szüksége, mi a megfelelő megoldási mechanizmus számára, hanem kísérem, támogatom, segítem, hogy ő maga jusson el a felismerésre és a döntésre.
Ez a fajta kísérés nehéz, mert mindannyian arra vagyunk berendezkedve, hogy gyors válaszokat akarunk kapni és gyors válaszokat akarunk adni. Ahogy a fájdalomcsillapítótól gyors, szinte azonnali hatást várunk, úgy várjuk életünk nehézségeire, problémáira is a megoldást. Azonban a gyors megoldáskeresés lelki nehézségeinkben nem biztos, hogy jó irányba mutat. A megküzdött, személyes döntés többet ér a más által kínált megoldási stratégiánál. A segítő beszélgetés kulcsa a másikra való érzékenységben rejlik. Minél inkább képes vagyok ráhangolódni a másik érzéseire, élethelyzetére, nehézségre, annál jobban tudom kísérni, segíteni, annál jobb visszajelzést tudok adni, annál inkább az ő tempójában tudok haladni. Beszélgetéseinkben megszoktuk, hogy hamar a másik szavába vágunk, magunkhoz akarjuk ragadni a szót, mert azt gondoljuk, saját mondanivalónk fontosabb. Vagy csak egyszerűen nincs türelmünk a beszélgetéshez, nem érünk rá igazán párbeszédet folytatni. A segítő beszélgetés ennek pontosan az ellentettje.
Képes vagyok akár egy órán keresztül is hallgatni és a másiknak teret adni, rá figyelni, őt helyezni a középpontba. Nem az én mondandóm a fontos, hanem az, amit ő mond. Még akkor is, ha nem tudok egyetérteni vele. Ahogy Jézus is tudta, hogy az emmausi tanítványok szomorúsága felesleges és rosszul gondolják, hogy Jézus halott. Mégis végighallgatta őket türelemmel, mert fontos volt számára, hogy a tanítványok kiönthessék a szívüket. A meghallgatás, a másikra való érzékenység képes olyan intim és spirituális teret létrehozni, amelyben a segítséget kérő gyógyulhat. Ahogy az emmausi tanítványok felismerésének fontos része volt, hogy saját keserűségükről tudjanak beszélni, úgy a segítő beszélgetésben is fontos gyógyító szerepe van a probléma elmondásának, a negatív érzések feltárásának. A gyógyulás mindig a seb feltárásával kezdődik. A gyógyító beszélgetésben a legnagyobb szerepe a meghallgatásnak van, mégis fontos, hogy a segítő szavakkal is támogassa, bátorítsa, kísérje a segítséget kérőt.
Szia! Hát az valóban megáll, amit az előttem szóló mondott, hogy nekem is Jézus Krisztus a kedvenc szereplőm, de nem szeretném ezzel megkerülni az igazi választ, mert Jézus nagyon speciális szereplő, és ok, teljesen természetes, hogy Isten áll az egész Biblia középpontjában. De attól még beszélgetni lehet a többi szereplőről is, hogy kinek ki a "legszimpibb". :) Viszont ha azt kérded, hogy rajta kívül még ki vagy kik a kedvenceim, mondanék néhányat, mert csak egyvalakit mégiscsak nagyon nehéz lenne kiemelni. :) - Dániel próféta: nagyon tetszik a története, izgalmas, és maga Dániel egy igazi tudós ember, akinek úgy sikerült Isten dicsőségére nagyon magas pozíciót betöltenie egy világi hatalomban, hogy soha nem tagadta meg Istenét, és az ehhez szükséges próbákon mind sikerrel átment - még akkor is, amikor "el akarták tenni láb alól". - Dávid király: nem kell magyarázni se:), hatása a mai napig óriási a rengeteg zsoltár miatt, melyek ma is erőt adnak, és tetteinek nagysága, szívének tisztasága miatt.
Dunaújváros – Az ősztől országos méretűvé válik az Arany iskolában kezdődött Biblia-akció. Támogatókat is várunk! Kedvenc bibliai történetem címmel hirdetett pályázatot a Béke városrészi Arany János Általános Iskolában tavaly év végén az adventista egyház – magántámogatók segítségével, számoltunk be róla 2013. december 21-i számunkban. A kezdeményezés, amely egy magánember, Matula Péter ötlete volt, rendkívüli sikert aratott. Mint írtuk, a december 6-val lezárult pályázaton az iskola 576 tanulójából 201-en indultak rajzzal vagy szöveggel, esetleg mindkettővel. A vetélkedőn számos (inkább erkölcsinek mondható) elismerést is kiosztottak – a prózában első helyezett, hatodik osztályos Ködöböcz Mónika írását még lapunk karácsonyi mellékletében is közöltük. Mindemellett sem csekélység, hogy minden pályázó gyerek kapott egy Bibliát! S hogy miért elevenítjük fel mindezt? Nos, azért, mert Matula Péter újabb gondolattal rukkolt elő a minap! Péter hívő emberként akkor találta ki a bibliai pályázatot, amikor elveszítette feleségét.
Így válik igazán párbeszéddé a segítő beszélgetés, és a meghallgatás után a segítséget kérő is jobban tud figyelni mindarra, amit a másik mond. Az emmausi történet csúcspontja a kenyér megtörése. A gyógyító beszélgetésnek igazán akkor van értelme és hatása, ha a Szentlélek jelen van – még akkor is, ha a segítséget kérő nem hisz Istenben. Minden alkalommal maga Isten az, aki meghallgat, aki figyel a sebzett emberre, aki segíti a válaszkeresésben, a döntés meghozásában. Ettől válik igazán gyógyítóvá a segítő beszélgetés.
– A koszorúkra szánt pénzt inkább fordítsák arra, hogy minél több gyereket megismertessenek a Bibliával! – – mondta ismerőseinek. Miért ne rendezhetnénk meg akkor ezt a fajta bibliaismereti vetélkedőt az egész országban?! S lőn: a Magyarországi Adventista Egyház támogatásával ősztől minden megyeszékhelyen (és Dunaújvárosban! ) megrendezik, városonként öt-hat iskolában a vetélkedőt a szent könyvről – és minden résztvevő kap egy-egy Bibliát. Támogatók is csatlakozhatnak az ügyhöz. Azt hiszem, ettől mindannyian gazdagabbak leszünk… Pekarek János Forrás:
A gyönyörűen illusztrált könyv az Ó- és az Újszövetség történeteiből ad ízelítőt a gyerekek számára is olvasmányos és szórakoztató stílusban. Az ember teremtésétől a három ifjú - Sadrak, Mésak és Abédnegó - tüzes kemencéből való szabadulásáig, valamint a gyermek Jézus eltűnésétől János Patmosz-szigeti látomásáig az emberiség legcsodálatosabb kalandjait olvashatják. Sok érdekességet és újdonságot tartogat a könyv, a felnőtteknek is tartalmas kikapcsolódást nyújt. A könyv különlegessége, hogy a történeteket népszerű brazil írók mesélik el. Ízelítő a tartalomból: A teremtés szimfóniája A féltve őrzött titok Noé bárkája Az igazakat nem sújtja tűz és pusztulás Jákób tusakodása Istennel Mózes, a vizek embere Gedeon és a háromszáz Sámson ereje Ruth szerelme Dávid királlyá kenése Egy több mint igazságos király Illés hatalma Jónás menekülése A tüzes kemence Jézus eltűnése Lázár feltámasztása Idegen az úton Az ég tüze Szökés a börtönből